The road trip Sydney- Melbourne - Reisverslag uit Sydney, Australië van Casper Slot - WaarBenJij.nu The road trip Sydney- Melbourne - Reisverslag uit Sydney, Australië van Casper Slot - WaarBenJij.nu

The road trip Sydney- Melbourne

Door: Casper

Blijf op de hoogte en volg Casper

26 Juli 2016 | Australië, Sydney

Op de ochtend dat ik zou ophalen van het vliegveld bood Vince aan om mee te gaan. Dus samen reden we naar het vliegveld waar robbert net zat te wachten. Het was erg leuk om na zoveel maanden weer een erg bekend gezicht te zien. Robbert en ik konden 3 dagen bij Vince en Kim verblijven om zo Sydney en omgevig aan robbert te showen. Op dezelfde maandag gingen we door de stad wandelen. ’s Avonds was de stad prachtig verlicht omdat er Vivid festival was, een licht festival zoals je in veel steden hebt. Op veel gebouwen waaronder natuurlijk het Opera House werden er prachtige 3D beelden geprojecteerd, dit was prachtig om te zien. We hadden ’s middags de ferry genomen naar Manly en ’s avonds toen het net donker was terug. Dus we zagen alle verlichte gebouwen vanaf het water, wat super mooi was! Het was voor Robbert natuurlijk een lange dag na zo lang op te zijn dus we gingen niet lang daarna met het ov naar Greenacre waar Vince en Kim wonen. De dagen daarna deden we de wandelroute langs het water van Coogee naar Bondi Beach en met de auto waren we langs veel mooie kustplaatsjes ten zuiden van Sydney geweest. We stopten die dag nog bij Jo, de zus van Vince, daar was ook Bruce een vriend van hun die mij de omgeving van Alice Springs heeft laten zien. Het was dus leuk om hun weer even te zien. Daarnaast was het super om lekker met z’n 2en te touren in een prachtige omgeving en het weer was perfect. ’s Avonds reden we terug naar Sydney om de volgende ochtend naar de Blue Mountains te gaan. Ook die dag was het een strak blauwe lucht, maar toen we in de mountains aankwamen bij de lookout zagen we een wolkendek hangen in de vallei. Dit was eigenlijk een prachtig gezicht en iets wat we niet hadden verwacht. ’s Avonds verbleven we op een gratis campspot mét een gratis warme douche! Het was Robberts eerste ervaring met camperen in Australie. Het viel hem mee gelukkig. We maakten een lekker simpel maaltje op 1 gasspitje, waar ik natuurlijk aan gewend was. Daarna tijd voor een rummicubje en een redelijk comfortabel nacht in de auto. De volgende ochtend was het weer zoals we wisten compleet anders het was grijs en wat miezer, maar dat maakte niet veel uit omdat we naar de Jenolan Caves gingen. We zijn in 1 van de grotten geweest wat erg prachtig door al het cristal dat mooi verlicht was. Daarna stond Canberra op de planning, de hoofdstad van Australie. In mijn ogen is het een zeer sfeerloze stad mede doordat het erg planmatig is ontworpen om de hoofdstad te zijn, maar tegelijkertijd is het bijzonder om te zien, omdat het je niet vaak een stad ziet dat zo is uitgedacht op de tekentafel. We waren naar een berg (Mount Ainsley) gereden, vanaf hier had je een mooi uitzicht over de stad. Natuurlijk bezochten wehet huidige en oude Parlement House. De War Memorial was erg indrukwekkend om te zien en in het Museum bij de War memerial over de 2de wereld oorlog, kon je hele dag besteden. Dit geldt ook voor het Australian National Museum in Canberra. Na Canberra reden we weer terug naar de oostkust. Het weer was er nog niet beter op geworden. De hele dag reden we door de regen was, wat natuurlijk jammer was, omdat we langs hele mooie plekken reden. Onder andere 1 van de witste stranden van Australie. Robbert ging even door de regen kijken maar na 1 minuut kwam hij als een verzopen kat weer snel de auto in. De dagen erna was het gelukkig weer prachtig weer. We reden op de Princess Highway dit is de snelweg die langs de kust helemaal naar het zuid- westen gaat. We reden langs veel kleine vissersplaatsjes richting het zuiden. Onderweg stopten we veel bij de mooie uitkijkpunten. Vaak reden we op B wegen om meer van de omgeving te zien. In de plaats; Bermagui waren de blue pools, dit is een natuurlijke pool in de oceaan. Die dag was het warm genoeg dus ik besloot om lekker een frisse duik te doen. We zagen vanaf dat punt ook de walvissen in de verte zwemmen. In deze periode trekken alle walvissen langs de oostkust richting het noorden opzoek naar het warme water. In Bondi (Sydney) zagen we ze al eerder zwemmen, helaas ook in de verte. Vanaf Eden ging de Princess Highway meer door het binnenland, namelijk door het regenwoud. Lake Entrance was de volgende mooie plek aan de kust. Het gelegen in Gippsland. Dit gebied is in de buurt van de Snowy Mountains met veel meren en rivieren. Het water die de rivieren en meren vullen is dus vooral regen/ smelt water vanuit de bergen. De Volgende hoogte punt letterlijk en figuurlijk was Wilsons Promontory National Park. Dit is een schier eiland ten zuid- oosten van Melbourne. Het landschap erg anders daar dan op andere plekken langs de kust. Het is een bergachtig, ruig gebied met veel rotsformaties. Wij reden richting het hoogste punt en het laatste stuk moesten we wandelen. Vanaf hier hadden we een prachtig uitzicht over het eiland het water. Op de top was er eeb hele hard wind, je moest echt voorzichtig zijn, omdat er geen railing was om aan vast te houden. Op weg naar Melbourne was er Phillip Island wat bekend staat voor de pinguin parade. Helaas kwamen we daar erachter dat je minimaal 25 dollar moet betalen om een blik te hebben op de pinguins. Dit vonden we net iets teduur. Wel gingen we naar het circuit op het eiland. De dag dat wij er waren was er een private race. Na gezegd te hebben dat robbert een grote racesport liefhebber is, mochten we het terrein op. Het was leuk om allerlei soorten auto’s (profesionele maar ook gepimpte krotten) op het ciruit te zien racen tegen elkaar. De volgende dag kwamen we aan in Melbourne. Robbert besloot om terug te vliegen maar we hadden nog mooi even tijd om de Great Ocean Road te doen. Het weer was hiervoor perfect. De GOR is gelegen ten zuid- westen van Melbourne. Het is een iconische weg die langs de toeristische hotspots gaat, zoals; de Twaalf apostelen, Loch ard Gorge en de London Bridge. Dit zijn rotsformaties die gedurende de jaren prachtig zijn uitgesleten zijn door de oceaan. De laatstedag samen besteedden we in Melbourne. Het was grijs weer, maar gelukkig vanuit de tram konden we genoeg van de stad zien en het was nog gratis ook! We liepen ook door 1 van de vele grote shopping malls die je in Melbourne vind. ’s Avonds aten we een heerlijk luxe in een restaurantje om de leuke 2 weken samen in stijl af te sluiten. Daarna deden we nog een drankje bij een bar. Onderweg naar het vliegveld werden we staande gehouden voor een alcohol test. Gelukkig had ik maar 1 biertje op, maar toch wilde de agent mij graag spreken. Ik had de registratie van mijn auto niet betaald, zei hij. Waarop ik zei, jawel dat heb ik wel betaald. Ik had bewijs dus we mochten door rijden. Pfoe, dat viel mee gelukkig. Op het vliegveld namen we afscheid. Robbert terug naar Nederland en ik nog een maandje in Australie om mijn avontuur rustig af te sluiten. Ondanks dat het soms wat lastig was voor robbert, omdat hij zich soms niet goed voelde en dan natuurlijk ver weg van huis is, hebben we een super tijd gehad. We hebben in 2 weken tijd ontzettend veel mooie dingen gedaan en gezien! Dit zijn nu al mooie herinneringen!