The sailing adventure - Reisverslag uit Whitsunday Group, Australië van Casper Slot - WaarBenJij.nu The sailing adventure - Reisverslag uit Whitsunday Group, Australië van Casper Slot - WaarBenJij.nu

The sailing adventure

Door: Casper

Blijf op de hoogte en volg Casper

30 November 2015 | Australië, Whitsunday Group

Ik kan het bijna niet geloven, maar het is nu al weer een maand geleden dat we met de boot vertrokken vanuit Townsville naar Airlie Beach. Het is ongelooflijk hoe snel de tijd gaat. Het zeilavontuur was echt geweldig. Toen we vertrokken uit Townsville hadden we de wind tegen ons, namelijk uit het noord-oosten, aan het einde van de middag ankerden we in 1 van de baaien van Magnetic Island. De volgende ochtend zeilden we richting Cape Cleveland. Hier deden we de hele ochtend en middag over. We hadden op dat moment 2 opties: het anker uitgooien en overnachten in Cleveland bay of de hele nacht door zeilen naar Cape Bowling Green. Dit was de eerste volgende baai waar we een beetje beschut met de boot kan liggen. We kozen voor de 2de optie, dit was een goede keuze. De wind werd krachtiger en de boot zeilde perfect op auto-pilot. Klinkt luxe, maar het is gewoon een touwtje van het roer naar het hekje op de gangboord:). We hadden 2 teams: Bob & ik, en Coco & Eva. We wisselden elkaar af, waardoor we allemaal toch wat nachtrust hadden. Coco heeft een TV met veel films op z'n boot, dus degene die moest zeilen kon lekker tijdens het zeilen een film kijken en elke 20 minuten kijken of we nog op koers zeilden en of er geen andere boten in de omgeving waren. Ongeveer 4/5 uur 's ochtends kwamen we aan in Cape Bowling Green. Die nacht hadden we slecht geslapen, omdat we toch niet zobeschut lagen als we hoopten. De stroming van het water veroorzaakt dat de neus van de boot niet in de wind ligt, hierdoor komen de golven van ongeveer een halve meter continue tegen de zijkant van de boot, dus je kan wel inbeelden hoe de boot heen en weer ging. Toch maakt het zeilen en de prachtige omgeving het slaapgebrek meer dan goed! Die middag haalden we het anker op en ons volgende doel was Cape Upstart. Eerst moesten we uit de baai zeilen, dit duurde de hele middag omdat we de wind en stroming tegen ons hadden. In de avond en nacht zeilden we naar Cape Upstart. Vroeg in de ochtend kwamen we hier aan en dezelfde middag zeilden we naar Bowen. In Bowen was er een marina waar we begin van de avond aankwamen. Na 4 dagen niet gedouched te hebben, hadden we hier een heerlijke douche en daarna gingen we naar de Domino's voor de onder backpackers de o zo bekende 5 dollar pizza (€3.30)! De volgende middag zeilden we ons laatste gedeelte van de zeiltrip naar Airlie Beach. We kwamen midden en in nacht aan, gelukkig wilde Bob de laatste uren zeilen, want de rest inclusief mijzelf was erg moe. ‘S nachts varen in de baai van Airlie Beach was nog even spannend, omdat we erg veel boten moesten passeren die ‘s nachts helemaal geen verlichting op de boot hebben, waardoor je de boten pas heel laat zag. Gelukkig ging dit goed en hadden we onze 5 daagse sailtrip goed volbracht! De volgende ochtend zagen we dat dichtbij de andere 2 boten uit Horseshoe Bay voor anker lagen. In Airlie Beach was er dat weekend het Music Festival, hierdoor erg druk in de stad. Doordat de entree prijzig was, waren hier niet naartoe geweest, maar vanaf de boot konden we wel goed de muziek horen. Het was fijn om in Airlie elke dag lekker te douchen. Dit konden we gratis doen bij een hostel. De afgelopen weken aten we op de boot erg gevarieerd, namelijk; tonijnsalade, tonijnrisotto, tonijnpasta. We hadden geen koelkast aan boord, daarom was tonijn uit blik ideaal en niet al te duur. Toch was het erg fijn om in Airlie Beach echt vlees te kopen. Dit kon “piraat” Coco erg goed. Hij haalde een korting sticker van een goedkoop product en plakte het op goedde verpakking van een duur stuk vlees. Hierdoor aten we 4 keer vlees van rond de 2 dollar in plaats van 26 dollar en de cassieres hebben het niet door, soms kijken ze iets langer naar de prijs maar dan scannen ze vervolgens gewoon het volgende product. Elke avond hadden we het erg gezellig met z'n vieren op de boot of met meerdere op de boot van onze buren, die we kenden van Horseshoe Bay. Op woensdag 11 November nadat we boodschappen hadden gedaan, gingen we een week lang rond de Whitsundays zeilen. Dit was een super gaaf en vooral een mooi avontuur. Eerst zeilden we naar één van de noordelijkste eilanden, hier ontmoetten we Petra en Steve, waar we ook mee optrokken in Airlie. We aten ‘s avonds gepofte aardappel en tonijnsalade rond het kampvuur. De volgende dag wilden naar het zuiden zeilen, maar door de sterke stroming en wind tegen ons, kwamen we niet ver. Pas in de avond draaide de wind naar het oosten en zeilden we met de stroming mee 30 km zuidelijker, naar South Molle Island. Hier deden we de volgende dag een mooie wandeling met prachtig uitzicht over het heldere water en de Whitsundays. De volgende bestemming was Hamilton Island. Op dit eiland zijn veel dure resorts en iedereen rijdt daar in golfkarts die je daar kan huren of kopen. De marina was ook prijzig met 75 dollar per nacht, maar piraten betalen niet, dus wij legde de boot in de marina na sluitingstijd en voor 5 uur ‘s ochtends moesten we weg. Op deze manier konden we; douchen, benzine tanken, watertanks bijvullen en natuurlijk een lekker biertje doen in de bar van de Sailing Club. Toen we uit de bar kwamen, raakten we in gesprek met 4 Australiërs die daar waren vanwege een huwelijksfeest. Zij boden ons een ritje achterop hun golfkarts aan. Dit was erg grappig want eigenlijk deden we een race over het eiland zoals in Mariokart 64. Nadat we over het hele eiland hadden gereden en wat beschadigingen op beide karts, werden weer veilig afgezet bij onze boot. Hierna verbleven we 2 dagen in Turtle Bay op Whitsunday Island. Om daar te komen moet je door een smalle passage varen. Hier was de stroming erg sterk. Rond de Whitsundays heb je erg veel stromingen door eb en vloed en door de vele passages tussen eilanden. Af en toe zie je een waterkolk of puntige golven waar de stromingen elkaar treffen. Het was interessant te ervaren dat de stroming van het water vaak belangrijker is dan de wind om van A naar B te “zeilen”. ‘S avonds in Turtle Bay hadden we een kampvuur op het strand, we zagen ontzettend veel flitsen in de lucht, dus we moesten helaas het vuur eerder uitmaken om toch nog een beetje droog bij de boot aan te komen. Hier konden we goed de boot van binnen en buiten schoonmaken. In Turtle Bay maakte we de boot van binnen en buiten schoon. Na de schoonmaakbeurt waren er geen algen meer onder de boot, dit merkten we gelijk de volgende dag toen we naar de white Heaven Beach zeilden. De wind was perfect en de boot surfte erg mooi over de golven. White Heaven Beach was in 1 woord geweldig, vaak is er verschil tussen een foto in een folder en de werkelijkheid, maar hier was dat precies hetzelde plaatje. Ik heb nog nooit zo'n wit strand gezien. Onze kapitein Coco wist een onofficieel wandelpad naar de top van een berg. Na een half uurtje zweten kwamen we op de top van de berg en werden we beloond met een waanzinnig uitzicht over White Heaven beach en omgeving. Dit was letterlijk en figuurlijk het hoogte punt van onze sailtrip! Terug beneden op het strand namen we een verfrissende duik in het kristal heldere water. Vanwege de windrichting konden we nergens voor White Heaven Beach rustig voor anker liggen, dus voor de avond was ons doel een koud biertje in de beschutte Marina van Hamilton Island. Natuurlijk bereikte we ons doel en zaten we met z’n vieren om half 11 na een lekkere warme douche aan een koud biertje. Al onze eten op de boot was op en het weer werd stormachtiger, dus we besloten de volgende dag om van Hamilton Island naar Airlie Beach te zeilen. Met een erg krachtige wind in onze rug vlogen we naar Airlie. We kwamen woensdag aan en voor die zaterdag had ik mijn Whitsundaystrip gepland die ik in Cairns had geboekt. Dat betekende dat ik de boot ging verlaten. Ondanks de vreselijk leuke tijd op de boot, was het ook weer goed om te boot na 5 weken te verlaten. Maar toch sta je na weken met elkaar opgetrokken te hebben, met je spullen weer op straat. Bob verliet ook de boot. Hij heeft geen busticket, hij was dus afhankelijk van andere backpackers, waarmee hij naar het zuiden mee kon rijden. Eva bleef bij Coco op de boot, zij gingen terug naar Horseshoe Bay Zeilen. Ik had in de week dat ik de boot verliet, contact opgenomen met een hostel in Agnes Water, dat hostel zocht backpackers die daar 3 uur per dag willen werken in ruil voor gratis accomodatie en sommige dagen gratis eten. Ik wilde dit graag doen en het combineren met surfen. Bob en ik gingen dus ieder onze eigen weg, we zien wel waar we elkaar meteen was de insteek.
De 2 daagse Whitsundaytrip op de commerciële zeilboot was heel leuk. Ik had natuurlijk al veel gezien van de Whitsundays, maar gelukkig vooral het zuidelijke gedeelte en nu gingen we vooral het noordelijke gedeelte zien. ‘S middags vertrokken we uit Airlie en zeilden we naar Whitsundays Island. Dit was erg gaaf want we zeilden met een grote zeilboot en er stond lekker veel wind! Na een gezellig avondje wat we hadden met onze groep backpackers, ging de volgende ochtend de wekken om 6 uur al af. Om 7 uur stonden we met onze groep als eersten op Whitheaven Beach. Dit keer was ik gelukkig aan de andere kant van het strand, dus had ik weer een andere kijk op het prachtige stuk natuurschoon. Daarna vertrokken we naar de eerste snorkelspot van de 3. Dit was ook de mooiste, het koraal was erg kleurrijk en er waren ontelbaar mooie vissen, het was net of je in een prachtig aquarium zwom. Hierna zeilden we naar de 2de snorkelspot wat ook erg mooi was. We ankerden einde van de middag daar in de buurt in een baai en kregen heerlijk hotdogs met salades voorgeschoteld. De volgende ochtend voeren we naar de laatste snorkelspot en daarna zeilden we terug naar Airlie Beach. Het was een erg leuke en gezellige trip, vooral het snorkelen had een extra toegevoegde waarde, omdat ik dat nog niet gedaan had. Terug in Airlie namen we afscheid van elkaar. In de middag kwam ik veel mensen van de groep tegen bij de lagoon, wat erg gezellig was. Om half 6 die middag, pakte ik de bus naar de volgende plaats: Agnes Water! Dit was “maar” 9 uur rijden. Ik had op de boottrip weinig slaap, hierdoor kon ik gelukkig wel goed in slapen in de bus. Om 3 uur ‘s nachts arriveerde ik bij het hostel. Na precies 5 weken sliep ik voor het eerst weer in een bed dat niet bewoog en ik moet zeggen dat beviel erg goed. Daarnaast hadden we kakkerlakken op de boot en gedurende onze zeiltrip met Coco zagen we steeds meer kakkerlakken. Bob en ik hadden het niet zo op de beestjesbus, dus dat zorgde vooral in de avonden wanneer ze actief zijn voor hilarische momenten. Gelukkig sliep ik bijna elke nacht buiten in de kuip, waardoor ik niet zo veel last ervan had:)
Het hostel waar ik nu een week ben en nog een week verblijf is erg fijn. Het hostel is gebouwd op een groot perceel en bestaat uit 10 houten hutten met bedden, een grote bar en een mooi zwembad. De sfeer is erg goed en het leuke is dat Bob 2 dagen na mij in het hostel kwam en nu ook in het hostel werkt. Hij reisde met 2 meisjes vanaf Airlie Beach, maar zij hadden een beetje haast, dus Bob besloot ook hier in Agnes Water te blijven. Op het moment werk ik voor het eerst in mijn leven 7 dagen per week in het hostel, ik zal het backpacken daarom ook echt geen vakantie willen noemen (haha). Ik werk ongeveer 3 uur per dag en dat bevalt erg goed. Het is fijn dat de werkzaamheden rouleren, dus elke dag heb je wat anders te doen. Het werk bestaat uit: de shuttlebus van het hostel rijden, kamers/bar/keuken/zwembad schoonmaken of de tuinieren. Als je schoonmaakt of tuiniert, kan je ‘s middags lekker surfen! We hebben 2 keer gesurft, 1 les gehad en 1 dag een surfboard gehuurd. Het surfen gaat me beter af dan dat ik vooraf had gedacht, dus ik wil de komende maanden goed leren surfen:)
Erg leuk, ik heb vandaag voor 70 euro een vliegticket van Brisbane naar Sydney geboekt, dus op 29 december vlieg ik naar Sydney om daar oud en nieuw te vieren. Heel fijn, ik kan die week verblijven bij Vince en Kim waar ik verbleef toen ik in Sydney aankwam. Bob gaat midden december een auto huren om van Brisbane naar Sydney te rijden met een vriendin van hem die overkomt voor 3 weken. Hij moet de auto terugbrengen op 7 januari in Brisbane, dus ik heb het geluk dat ik samen met hem weer terug kan rijden naar Brisbane om mijn East Coust trip rustig af te maken:)
Voor midden december heb ik mijn trip geboekt naar Fraser Island, dus daar heb ik ook super veel zin in. Ik vrees dat de decembermaand weer zo'n leuke maand wordt. Kerst zal natuurlijk apart zijn, maar je hoort dat je het niet zo mist, omdat je hier totaal geen kerstgevoel hebt. Misschien surf ik wel 1ste of 2de kerstdag, dus dat is toch net iets anders dan met je kerstoutfit om de kerstboom heen zitten. Maar zover is het nog niet, ik ga eerst hier nog lekker genieten.

P.S. Bedankt voor jullie leuke reacties!

  • 30 November 2015 - 18:15

    Olaf:

    Super verhaal weer hoor, lees ik toch weer dingen die ik niet wist, ouwe piraat :D! Eerst een maand gratis zeilen, nu een paar weken gratis kost en inwoning.. Haha, jij gaat het zonder moeite nog een lange tijd volhouden in Australië :D. Ook top dat we je makkelijk kunnen whatsappbellen, ondanks het tijdsverschil, maakt het (voor ons) toch even wat makkelijker. Veel succes met surfen, zie over een paar weken graag een surffilmpje tegemoet! Spreek je snel weer!

  • 01 December 2015 - 00:26

    Mirjam:

    Hey Cas,
    Mooi verhaal weer om te lezen, zeg!
    Jij hebt het daar heel goed voor elkaar, geniet met volle teugen, en je ziet er Top uit ( baardje staat je goed)

  • 01 December 2015 - 07:41

    Wesley:

    Niet pas een filmpje over een paar weken Olaf, nu al!! Over een paar weken ben je al pro dus dan zijn ze minder leuk! doei capp

  • 02 December 2015 - 00:42

    Thea:

    lieve Cas,
    Wat een verhaal. Heerlijk om het ook nog eens te lezen wat je allemaal doet en meemaakt!
    Zo genieten wij vanuit het natte Nederland met je mee.
    Maar het is zo fijn om ook af en toe je stem te horen heerlijk dat we die communicatie middelen hebben.
    Het is echt afzien hoor ik om weer wat te werken( haha) dus succes!
    En heel veel liefsX

  • 02 December 2015 - 07:56

    Anita:

    Ha Casper, wat 'n geweldige reis maak je. Ik vind het echt genieten om dit allemaal te lezen. Heel veel plezier verder!

  • 02 December 2015 - 23:44

    Mats:

    Gaaf avontuur cap! Leuk om te lezen! Veel plezier!

  • 10 December 2015 - 02:52

    Peter:

    Uit jouw verhalen blijkt hoe fantastisch dat je het daar hebt!
    Een ervaring die niemand je afneemt en jouw leventje enorm verrijkt.
    Ik begrijp dat je onderweg bent naar peter van zijl, de hartelijke groeten daar en het gaat je goed!! Groeten, ook van Jan.

  • 25 December 2015 - 01:59

    Annemarie:

    Wat een mooi reisverslag Casper. Een fijne kerst en een goed begin van 2016 Casper.

  • 31 December 2015 - 08:13

    Anita, Marcel, Eva En Ahugo:

    Lieve Casper,

    Een hele leuke en bijzondere jaarwisseling voor jou! En een prachtig 2016, blijf nog even genieten daar.
    Veel liefs uit Waverveen

Tags: Whitsundays

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Casper

Actief sinds 02 Sept. 2015
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 9382

Voorgaande reizen:

02 September 2015 - 15 Maart 2015

Australië

Landen bezocht: