Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Casper Slot - WaarBenJij.nu Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Casper Slot - WaarBenJij.nu

Alice Springs

Door: Casper

Blijf op de hoogte en volg Casper

30 September 2015 | Australië, Alice Springs

Na een tussenstop in Adelaide kwam ik woensdagmiddag aan in Alice Springs. Helaas had ik geen stoel bij raam dus ik kon nog niet het bijzondere en dorre landschap bewonderen. Bruce (een vriend van de familie waar ik in Sydney verbleef) kwam mij ophalen van het vliegveld. Hij woont al meer dan 25 jaar in Alice Springs dus hij kon mij veel over de stad vertellen. De oorspronkelijke bewoners van Auatralië zijn de aborginals. Zij leven vooral in het binnenland van Australië. De aborginals in Alice Springs hebben veel problemen, er is namelijk veel alcohol en drugs misbruik onder de bevolkingsgroep, waardoor je afgeraden word om savonds alleen over straat te lopen. Gelukkig heb ik hier weinig van gemerkt tijdens mijn verblijf in Alice Springs.
Na een nachtje slapen in het hostel werd ik donderdsgochtend al om kwart voor 6 opgehaald voor de drie-daagse tour door de bush om 3 natuurschoonheden; Ayers Rock, Kata TjutaTjuta en Kings Canyon te zien. Ayers Rock bezochten we de eerste middag. Dit was ongeveer 5 uur rijden vanaf Alice Springs. Het is erg indrukwekkend om te zien hoe deze rots omgeven door een vlakke grond, door een uplift en na miljoenen jaren van water en wind is gevormd. Dit geldt ook voor de andere twee plekken, maar elke plek verschilt erg van elkaar. We bleven hier tot zonsondergang wat erg mooi was, omdat de kleuren erg mooi veranderen, het zand en het gesteente worden nog roder.
We waren met een groep van 12 mensen en alles was geregeld zoals vervoer, eten en overnachtingen. We sliepen in een swag onder de talloze sterren. Een swag is als een waterdichte slaapzak dat fungeert als een tent met daarin een matrasje en slaapzak, dus dat was zeker wel “swag”! (Straattaal voor stijl). De volgende ochtend ging om 5 uur de wekker om naar Kata Tjuta te gaan, maar daarvoor gingen we eerst zonsopgang bekijken met uitzicht op Ayersrock. De zon kwam op achter de rots “helaas” was er lange tijd een wolk voor de zon, maar het gaf voor enkele minuten spectaculaire kleuren in de lucht. Daarna reden we naar Kata Tjuta, dit is eigenlijk 4 grote rotsen aan elkaar. Hier deden we een lange, mooie wandeltocht tussen de rotsen wat onzettend mooi was. Op het eind van de route zag ik een Brown snake. Niet wetende toen dat hij heel giftig  is en dat je na een beet in 40 minuten kan overlijden.
De derde dag gingen we naar Kings Canyon. Hoewel de andere 2 plekken die we bezochten prachtig waren, vond ik dit de meest spectaculaire plek van de drie. Het is een redelijke grote Canyon die prachtig is uitgesleten door de wind en het water. Hier deden we ook een lange maar werkelijk prachtige wandeltocht. We liepen langs de waterhole en tegen mijn verwachting in zat er nog veel water in. Het is bijzonder dat ondanks het droge en warme klimaat, er rond Alice Springs nog redelijk veel water waterholes zijn. Ook op plekken waar je het totaal niet verwacht. We zagen tijdens de route ook veel lage palmbomen. Alle bomen groeien hier langzaam maar vooral de palmboom, een palmboom van nog geen meter hoog kan zo'n 300 jaar oud zijn. In de avond waren we weer terug in Alice Spings. Op maandag veranderde ik van hostel, ik dacht een leukere en goedkopere hostel te hebben gevonden dicht in de buurt en dit bleek ook zo te zijn:) De dagen nadat ik terugkwam van de bushtrip deed ik rustig aan, beetje slaap inhalen en relaxen. Ik was nog maar net in het andere hostel of ik zag bij het zwembad een slang die erg leek op de slang die ik al eerder zag. Ik dacht dat het normaal was en ging eerst lunchen, na de luch dacht ik; misschien is het toch slim om het even tegen de eigenaar van het hostel te zeggen. Nadat ik het gezegd had, belde de eigenaar gelijk de "snakeman". Toen hij er was kon hij de slang niet meer vinden, het was inmers al een uur geleden dat ik de slang zag. Het bleek dat de eigenaar in 5 jaar tijd nog maar 3 slangen had gezien, dus een slang spotten was toch niet zo normaal als ik dacht..
Op dinsdag ging ik naar het Central museum. Het museum ging over het onstaan van Australië en over de fauna, wat erg interessant was. Naast dit museum lag het eerste vliegveld waar je in 2 hangars kon en de oude vliegtuigen kon bewonderen.
Woensdag ging ik naar de Telegraph station dit is gevestigd in het oude post- en Telegraphkantoor. Dit is museum over de Overland Telegraph Line, dit was vanaf 1870 de enige communicatielijn van Australië met de rest van de wereld
Donderdag ging ik een tour doen met Bruce (de man die mij ophaalde van het vliegveld). Langs een lange weg vanaf Alice Springs naar het westen genaamd; “Larapinta Drive” liggen 12 mooie plekken om te bezoeken. Parallel aan deze weg ligt een smal gebergte, genaamd de West Macdonnel Rangers. Wij reden die dag naar; Glen Helen George, Ormiston George en Ellery Creek. Alle waren prachtige plekken met water in de West Macdonnel National Parc.
De dag erna ging ik naar het Desert Parc, dit is een soort dierentuin in Alice Springs. Ik huurde die middag voor 24 uur een fiets om ernaar toe te gaan, omdat het te ver was om te lopen. In het park waren veel gidsen die tour deden van een bepaald gedeelte van het park, dus ik liep van tour naar tour:). Hierdoor krijg je als tourist meer informatie of deflora en fauna van centraal Australië.
Zaterdag was off-road day! In de ochtend had ik nog mijn gehuurde, dus ging ik een mountainbike-trail doen dichtbij de Telegraph station. Het was een vrij moeilijke route door de hoogteverschillen en rotsen, maar het ging vrij goed. Ik kwam ervaren mountainbiker tegen in met een hele fietsoutfit. Ze vroegen of het mijn eerste keer was, waar ik natuurlijk ja op antwoordde. Waarschijnlijk vroeg hij het vanwege: mijn stad fiets met enkel 3 versnellingen, 1 handrem op het voorwiel, boodschapmandje aan het stuur en mijn touristenlook met mijn hoed:). Die middag werd ik 12 uur opgehaald door Bruce voor een nieuwe tour. Dit keer pakten we veel offroad wegen naar Owen Springs waar één van de oudste cattle station van Australië is gevestigd. We reden door lege rivieren en over stoffige, rode zandwegen naar Rainbow Valley. Dit is een rots dat in het midden (het zachtere gedeelte) is uitgesleten waardoor de rots verschillende kleuren als wit, geel, oranje en rood heeft. Hier bleven we tot de zon onder was, dit was ontzettend mooi want de kleuren werden steeds mooier en op de achtergrond was er een bijna volle maan. In het donker reden we weer terug naar Alice Springs, het was erg opletten vanwege de koeien dienst en toe opende weg stonden.
Zondag was een rustige dag. In de middag ging ik naar de Royal National Flying Doctors museum in Alice Springs. Hier was een goede film over de historie van de Flying Doctors dat nog steeds een erg uniek bedrijf is in de wereld. Het was in 1928 opgericht door dhr Flynn en tot vandaag de dag vliegen er 63 vliegtuigen door heel Australië om mensen snel te vervoeren. Iedereen in Australië heeft hier recht op. In de avond ging ik met een paar mensen waar ik goed contact mee had die week sushi maken, één was japans dus we kregen een goede les sushi maken:).
Bruce was zo aardig om mij op maamdag en dinsdag nog meer van de omgeving van Alice Springs te laten zien. Op maandag naar Stanleys Chasm, een smalle en hoge uitgesleten gang door de rots. Daarna gingen we naar Simpsons Gap ook weer prachtig uitgesleten doorgang door de West Macdonnel Rangers en is met water omgeven. Hier zag Bruce Rock walibies, helaas miste ik deze net. Ze zijn er lastig te zien en ze zijn vooral actief snachts wanneer het koel is. De dag erna gingen we voor het eerst naar het oosten vanaf Alice Springs, naar Triphina Gorge, hier maakte ik een mooie wandeltocht met uitzicht over de omgeving en over de redelijk grote canyon. Dit is gelegen in de East Macdonnel Rangers. Hierna reden we naar het einde van de weg waar het N'dhala George national Parc is gelegen. Een groot gedeelte van de route van en naar dit park is een ruige offroad "weg", wat vooral voor mij erg leuk was:). In dit park zagen we veel koeien en andere reptielachtige dieren waar ik de naam niet meer van weet.

Alice Springs is een bijzondere plek in de semi desert, omgeving door veel waterholes. Mede door Bruce heb ik veel van de omgeving gezien. Alle natuurschoonheden die heb bezocht waren prachtig en verschillen bijzonder genoeg veel van elkaar. Het waren 2 mooie weken in Centraal Australie, het heeft mijn verwachtingen overtroffen!

Vandaag vlieg ik 6 uur in de avond naar Cairns, weer een hele andere omgeving. Ik heb er zin in!

  • 01 Oktober 2015 - 19:10

    Mirjam:

    Hi Casper,
    Mooi verhaal weer van de afgelopen 2 weken!
    Prachtige foto's, mooie kleuren pallet, beetje jammer ik mis de foto van de slang bij het zwembad.
    Een mooie tijd in Cairns, en kijken nu al weer uit naar jouw verslag!
    liefs "' de Nieuwenhuisjes"'

  • 01 Oktober 2015 - 23:40

    Thea:

    Hey Lieve Cas,

    Wat een mooie verhalen weer! Wat heerlijk om te horen dat je zo geniet!
    Ongelooflijk al zoveel mooie dingen gezien en mee gemaakt!
    Super die tour. En wat fijn dat Bruce je zoveel heeft laten zien een man die dat met zoveel plezier dit deed!
    Cas nu een nieuwe uitdaging. Het backpacken gaat nu echt van start!
    Veel liefs X

  • 02 Oktober 2015 - 18:24

    Annemarie Peek:

    Hoi Casper, dit verslag heb ik ook weer in één adem gelezen. Wat een prachtige natuur foto's en dan het verhaal van die slang er leuk. Trouwens Henk is jaloers op je safari hoed.
    Casper op naar Cairns, ik ben benieuwd naar je volgende verslag.
    Annemarie. X

  • 02 Oktober 2015 - 20:35

    Eveline:

    Hee Cas!

    Wat leuk om je verhalen te lezen! Alsof ik weer even terug ben!
    Veel plezier in het oosten!
    Ik ben daar alleen koala's en wallabees tegen gekomen in het wild, iets vriendelijker dan slangen denk ik...

    PS: Heb je de Goon al gevonden/uitgeprobeerd?:)

    Liefs x
    Eveline

  • 03 Oktober 2015 - 09:21

    Casper Slot:

    Bedankt voor jullie leuke reacties! Mir, de foto van de slang heb ik toegevoegd;). Eef, ik heb nog geen Goon geprobeerd, maar dat zal niet lang meer duren vrees ik:).

  • 16 Oktober 2015 - 09:36

    Anita:


    Wat geweldig wat je allemaal meemaakt, en wij genieten door de fotos ook mee. Prachtig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Casper

Actief sinds 02 Sept. 2015
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 9376

Voorgaande reizen:

02 September 2015 - 15 Maart 2015

Australië

Landen bezocht: